DriveImage XML 1.18
Disks klonen of back-uppen
21 november 2006 | Jamie Biesemans
Een nieuwe harde schijf kopen kan betekenen dat u Windows en alle programma's opnieuw moet installeren. Tenzij u beschikt over een applicatie die schijven kan klonen - zoals DriveImage XML. Heel positief is dat dit programmaatje alle functies biedt die u verwacht en dat het desondanks gratis is.
DriveImage XML kan nog veel meer dan een kloon van een harde schijf creëren. Het programma maakt ook images van HD's, die u als back-ups kunt bewaren. Deze imagebestanden zijn via DriveImage XML te doorzoeken, wat handig kan zijn als u op zoek bent naar slechts één bestand. Door de Task Scheduler in Windows XP in te schakelen, is het trouwens mogelijk om automatisch back-ups te maken.
Een sterke troef van DriveImage XML is dat u images kunt nemen van schijven die in gebruik zijn. Het is ook mogelijk een image terug op een schijf te plaatsen zonder de machine te herstarten.
In onze test lieten we DriveImage XML een kloon maken van een kleinere HD naar een grotere schijf. Het kopiëren van de data ging daarbij verrassend snel en geheel probleemloos. Ook het kopiëren van FAT12, -16 of -32 schijven is mogelijk.
Windows XP/Server 2003
Gratis tools die schijven kunnen klonen en waarmee u images van HD's kunt maken, zijn dun gezaaid. Reden te meer om DriveImage XML in uw digitale gereedschapskist te stoppen.
Lees meer artikels over :
ghost, diskkloon, harde schijf
bron: ZDNet
15/04/2009 15:26:31
Origineel bericht van Redactie ZDNet 22/11/2006
Bedankt voor jullie feedback. De documentatie die wij tijdens het testen onder ogen kregen, stelde dat DriveImage enkel werkte onder XP Pro en Windows Server 2003. Afgaande op de vele reacties - en de aangepaste site van de makers - werkt het nu toch onder Home Edition. Het artikel passen we bijgevolg meteen aan.
15/04/2009 15:26:31
Origineel bericht van w.lankhorst Den Haag 23/11/2006
Hoe kan ik de back-up van driveImage op een DVD zetten?
15/04/2009 15:26:31
Origineel bericht van Pieter 23/11/2006
De melding is niet goed overgekomen.
Het moet zijn: Could lock destination drive h:
15/04/2009 15:26:30
Origineel bericht van Ans Uden 28/11/2006
Ik wilde proberen om een back-up te maken,maar ik kan nergens vinden hoeveel ruimte ik daarvoor moet hebben en of ik dit later op DVD's kan branden. Het werkt wel maar ik heb het toch eerst nog maar even gecanceld voordat ik een crash krijg vanwege te weinig ruimte. Wie kan me er meer over vertellen en over hoeveel ruimte je moet reserveren voor een back-up. Alvast bedankt
15/04/2009 15:26:30
Origineel bericht van M 28/11/2006
Ik had ergens gelezen dat DriveImage XLM alleen zou werken met Win Pro... dus NIET met Win Home... Klopt dit?
Misschien is dit de reden?
15/04/2009 15:26:30
Origineel bericht van M 28/11/2006
Ik had ergens gelezen dat DriveImage XLM alleen zou werken met Win Pro... dus NIET met Win Home... Klopt dit?
Misschien is dit de reden?
15/04/2009 15:26:30
Origineel bericht van Pieter 28/11/2006
Helaas krijg ik het programma niet aan het werk.
Zodra hij begint met het maken van een image, krijg ik de volgende melding:Ã?ák destination driveÃ?áisk12 ( H:)
Wie weet raad?
Dank alvast.
15/04/2009 15:26:30
Origineel bericht van B.Bommel 28/11/2006
Ik heb het programma uitgeprobeerd,image maken gaat goed,maar wil je deze openen dan herkent windows xp home het programma niet,de waarde vind ik zeer twijfelachtig,ik vertrouw er niet op.Heb norton ghost aangschaft en dat werkt!
Na data verlies heb ik vanuit mijn externe harde schijf alles kunnen herstellen wat verloren was gegaan.
15/04/2009 15:26:30
Origineel bericht van djfox741 Rotterdam 29/11/2006
Helaas helaas, het ziet er mooi uit maar wat ik al dacht is er geen BackUp terug te zetten van de C: [ingebruik] daar gebruik ik een Diskette voor met Ghost8.0 erop.
Juist omdat DI-XML vanaf de Desktop werkt was ik benieuwd, maar zoals een vorige persoon al schreef, als je Windows in deugen ligt, kan je niets meer doen, jammer maar toch bedankt ZDNET voor het tooltje, misschien dat andere mensen er wel iets aan hebben.
Tot zover maar weer ....
15/04/2009 15:26:29
Origineel bericht van berry 11/12/2006
Voor mensen die teleurgesteld zijn in de Image programmatuur hier
even een tipje .
Je moet natuurlijk er rekening mee houden dat ook de bootloader
afkomstig van de c-partitie ook op je image komt te staan .
TrueImage zou dat naar mijn weten wel doen zodat je eigenlijk
ook kan clonen naar een andere computer .
Bij deze keuze heb je wel kans dat microsoft aanhangers je het daarna pas echt moeilijk maken (Harddisk crash)(controller) ect.
Clonen op een system mag in het algemeen geen problemen geven.
Clonen naar een ander system zou altijd via een server moeten gaan.
Dus gezien de aanschrafprijs werk je dus niet met een backup station op een of ander netwerk.
15/04/2009 15:26:29
Origineel bericht van johannes 19/01/2007
HET IS EEN GRATIS PROGRAMMA
15/04/2009 15:26:29
Origineel bericht van Peter 19/01/2007
Volgens de website van de makers werkt het wel degelijk onder XP Home (en Windows Server 2003).
Nadeel in vergelijking met de commerci�«le producten is dat je je image hiermee niet terug kunt zetten als je windows naar de Filistijnen is. Daarvoor moet je dan weer eerst een boot-cd met Win Pe maken. Dat is nogal omslachtig en bovendien een beetje dubbelop als je toch al een image maakt. Zou handig zijn als Driveimage een eigen boot-mogelijkheid had.
15/04/2009 15:26:29
Origineel bericht van Peter Am*dam 19/01/2007
Daar had je niet op hoeven reageren... Mijn naamgenoot schrijft eerst, dat je een boot-cd (of flop) kunt maken met win pe en klaagt vervolgens, dat drive-image geen eigen bootmogelijkheid heeft. Hij spreekt zichzelf dus al tegen, dat hoeven wij niet meer te doen.
15/04/2009 15:26:29
Origineel bericht van Kwintiex 25/01/2007
zet dit programaatje op een bootable CD en met dit tooltje kan je best je c: terugzetten van een andere locatie. Heb het gedaan en werkt perfect !!!
(natuurlijk gaat het niet vanop je desktop ! )
15/04/2009 15:26:29
Origineel bericht van kwintiex 25/01/2007
het gaat perfect, je kan kiezen op welke schijf je het zet, ook op een externe harde schijf. Dus je doet blijkbaar iets fout !
15/04/2009 15:26:28
Origineel bericht van doke2 25/01/2007
'k Heb grote vraagtekens bij dit programma: lukt me niet het te gebruiken. Eerst wordt een image gemaakt onder Mijn documenten..13 Giga en daar geraakt men dan in 'nood' aan opslagruimte, en 't duurt uren eer die gigakes op hun plaats staan... Overzetten op externe HD is mij evenmin gelukt.
15/04/2009 15:26:28
Origineel bericht van Claudia velsen 17/03/2007
Hallo Mark,
jij hebt al eens een copy van je harde schijf gemaakt begrijp ik maar ik moet dat nu ook doen.
is het moeilijk of kun je me in ee paar stappen uitleggenhoe ik dat moet doen.
Ik wil de copy op externe harde schijf zetten.
ik hoop iets van je te horen.
Claudia,
je kunt me email op het email adres van mijn vader
arcovandermeij@planet.nl
15/04/2009 15:26:28
Origineel bericht van August 25/05/2007
Ja, ik heb precies dezelfde vraag:is het geschikt om een externe schijf als backup mee in te richten en regelmatig dus een totale backup van je hele schijf te laten maken/bijhouden. Ik gebruik momenteel daarvoor 'Replicator' van Karen's tools, wat wel werkt voor mijn bestanden, maar ook weer geen complete copie van mijn vaste harde schijf maakt (waardoor ik als die crashed mogelijk toch programma's en instellingen zou verliezen).
15/04/2009 15:26:28
Origineel bericht van Mark 26/05/2007
Vorige week heb ik het nog uitgeprobeerd. En het ging vlekkeloos. Vanwege problemen met mijn hard disk moest ik formatteren en de partitie opnieuw aanmaken. Gelukkig had via DriveImage XML 1.18 een image gemaakt, zodat ik alles weer terug kon zetten naar de oude situatie nadat ik mijn schijf c: geformatteerd had. Alles stond er weer op en werkte als vanouds, tot de laatste byte. Het bespaart v�©�©l tijd!
Tip: maak ook een boot CD aan met BartPE (ook al zo'n stuk briljant en gratis software), zodat je zonder Windows op te starten de boel kunt terugzetten.
15/04/2009 15:26:28
Origineel bericht van Mark 26/05/2007
Om beide jullie vragen te beantwoorden:
Ja, natuurlijk is het mogelijk de image direct weg te schrijven naar een externe harde schijf. Echter niet om die externe schijf bootable systeem schijf te maken.
Je download de laatste versie van DriveImage XML (ik had v 1.18 die werkt ook goed), je installeert hem op je huidige interne harddrive. Je runt hem en je volgt deze instructies: http://www.runtime.org/gdbimage.htm (ik ga dat hier niet allemaal herhalen).
De image die gecre�«erd wordt is zo groot als de totale grootte van je bestanden op je huidige systeemschijf. Is je schijf bijvoorbeeld 80 GB, dan is de image waarschijnlijk maar een deel daarvan.
Het terugzetten van de image doe je ook weer met DriveImage XML, maaaarrrrâÂ?¦ hier komt de truc: je moet dan wel zorgen dat je van te voren een bootable CD-rom hebt gemaakt van een Windows Preinstallation Environment (BartPE is een hele goede tool om dit te doen), mÃ?©t daarin de Diskimage XML plugin. Hoe je dit doet staat allemaal uitgelegd op deze site: http://www.nu2.nu/pebuilder
Het kost je wel even wat inspanning maar dan heb je ook wat. En geloof me: het werkt!
Mark
in de kijker »
reviews
Ubuntu kennen we als solide en bruikbaar linuxbesturingssysteem. Versie 12.04 heeft een nieuwe kernel en gebruikersinterface Unity is hier en daar bruikbaarder geworden.
lees meer »
news
Meer dan twee miljoen mensen hebben de herdenkingsplek voor de ramp van 11 september bezocht. Velen gebruiken technologie om alles uit de ervaring te halen.
lees meer »
news
Een ontevreden Facebookwerknemer besliste onlangs de richtlijnen voor het verwijderen van content te lekken aan nieuwssite Gawker. Dat deed het nodige stof opwaaien.
lees meer »
Game
Twintig jaar geleden redde een groepje naamloze helden de wereld. Nu is het aan een nieuwe generatie om de demonen terug richting de hel te sturen.
lees meer »
wedstrijden »
Win 6x Mission: Impossible - Ghost Protocol!
Doe mee »