Apple's ware gezicht
'De glanzende façade bleek een flinterdun wandje'
24 november 2005 | Lars Pasveer
De wederom kapotte machine werd ook nu niet opgehaald. Die service is namelijk alleen weggelegd voor zogeheten AppleCare-klanten, aldus de helpdeskmedewerkster. Apple wilde hem best komen halen ('onze stap naar u toe') maar alleen als ter plekke 320 euro werd neergeteld. Op hun site noemt Apple 704 ouderwetse guldens voor garantie op een splinternieuwe machine overigens een 'kleine investering'.
Gezien de mislukte reparatie hoopte ik dat een uitzondering gemaakt kon worden, maar dat zou volgens Apple's klantenservice mensen duperen die wél voor een uitgebreide garantie hebben betaald. En ik was geen gedupeerde, natuurlijk.
Nu is zelfs een Power Mac maar een computer, en daarmee niet immuun voor technische problemen. Maar ik kocht geen gewone computer: ik kocht een merkcomputer. Uitgerekend in deze gevallen kan een merk laten zien wat het waard is: uitblinken in service en daarmee bevestigen dat het de extra investering waard was.
Apple's glanzende façade bleek echter een flinterdun wandje. De kussens op de publiekstribune waren versleten en een ontluisterende kruideniersmentaliteit vormde het decor. Ik weet nog steeds niet wat me meer teleurstelt: dat mijn computer al na drie maanden stuk ging of dat Apple in grootsheid en service werd overvleugeld door mijn lokale computerboer.
Lees meer artikels over :
apple, mycom, garantie
bron: PC Magazine
Navigeer
15/04/2009 04:44:21
Origineel bericht van Toeter 24/11/2005
Hey? Waarom staan hier geen reacties van Applefans?
Joehoe? waar zijn jullie? Er wordt hier negatief gesproken over Apple! Kom aub in actie! Dit kÃ?án zo niet!
15/04/2009 04:44:20
Origineel bericht van Kyokushinkai Fryslan 24/11/2005
Ik kan me voorstellen dat je zwaar teleurgesteld bent wanneer er de hele tijd problemen met je
apparaat zijn. De service van Apple of een Apple winkel kan inderdaad ook flink belabberd zijn,
maar ik hoor ook wel andere verhalen. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, aangezien mijn
PowerBook probleemloos werkt. Wat ik wel hoor is dat je in bepaalde winkels beter wordt
geholpen dan de andere.
Maar goed, hoe lang heb je nu gewerkt met een Mac? Waarom is het niet gebruiksvriendelijk en
functioneel volgens jou? Heeft dat alleen te maken met het kapotte apparaat, of ben je
daadwerkelijk bezig geweest met OSX?
Overigens is Apple's design niet alleen aan de buitenkant, ook de binnenkant is goed over
nagedacht. Ik zelf heb ervaring met windows en OSX en ik geef OSX toch echt de voorkeur. Met
windows had ik niets anders dan problemen (slechte multi tasking, steeds trager worden,
spyware, etc.), en dan kun je wel zeggen dat het aan mij ligt, maar ik doe hetzelfde en meer
onder OSX zonder problemen.
Kortom, ik geloof best dat de service beroerd kan zijn, maar verder is Apple naar mijn mening
onovertroffen.
15/04/2009 04:44:20
Origineel bericht van Lars Pasveer Hilversum 24/11/2005
U bent abuis: ik heb nooit een Powerbook gekocht en daar als gevolg ook nooit een letter over geschreven.
Enige zekerheid en research voor u het op de man speelt is daarom geen overbodige luxe.
15/04/2009 04:44:20
Origineel bericht van jerry 24/11/2005
een tijdje terug had ik reeds een voorshot betaald om een ibook te bestellen
ik hoorde zoveel goed over apple
na 2 maanden had ik mijn ibook nog niet, dus besloot ik de verkoper onder druk te zetten en mijn voorschot weer te geven
als het zo een moeite is om een apple te kopen, dan weet ik genoeg over hun service
ik twijfel er niet aan dat hun operating systeem 'osx' beter is als windows, maar het draait dan ook op de grootste rommel die er bestaat
mijn vriend zijn mac heeft het begeven na 4 maand en viel nog onder garantie, apple
zei dat het slijtage was en dit word niet vergoed
leuk om te weten, wat ben je dan nog met garantie als ze dit al slijtage noemen
15/04/2009 04:44:20
Origineel bericht van Nikita . 24/11/2005
En dat is dus ook precies de reden dat je die dingen bij de Online Apple store beter kan kopen... Minder wachttijden en je hoeft ook niet perse een Credit Card te heben.
Over de service heb ik al veel uiteenlopende verhalen gehoord, ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik heb zelf al meerdere Mac's gehad (desktop en portable) en niks dan plezier d'r tot nu toe mee gehad.
Ik ben het niet met je eens dat het draait op 'de grootst mogelijke rommel die er bestaat'. Kijk nou 's naar de inhoud van die dingen (de specs dus) en dan naar een gemiddelde andere merk PC. Zo ongeveer dezelfde inhoud. Dus dan zouden die dingen ook rommel zijn...
15/04/2009 04:44:20
Origineel bericht van Kyokushinkai Fryslan 24/11/2005
Alhoewel ik fan wel een groot woord vind zou je mij onder dat hoofdstuk kunnen plaatsen.
15/04/2009 04:44:20
Origineel bericht van Zipz 24/11/2005
Ja, Eddo. Briljant.
Het herhalen van het standpunt van de auteur is ook een vak op zich.
Chapeau.
Maar Lars, kan het niet zijn dat jij zelf een missertje hebt begaan bij het plaatsen van de MyCom
harde schijf? Tig overleden HD's kan geen toeval zijn. Het vinden van de oorzaak moet echter
ook niet zo'n probleem zijn. Lijkt mij.
Verder is een Apple soms net een 'echte' computer. Ook Apple maakt fouten, net als ieder
andere fabrikant. Apple's marketingacties 'brainwashen' noemen slaat nergens op. Microsoft is
ook niet groot geworden door hun kwaliteiten.
Lars, Succes met je Mac. Enneh... laten we eerlijk zijn... stiekem blijf je vanaf nu t�³ch kiezen
voor Apple, of niet? 
15/04/2009 04:44:19
Origineel bericht van Didero @Nederland@ 24/11/2005
Ik vind het altijd erg amusant om de verschillende reacties te lezen als het gaat om de Apple en Windows aanhangers. Mijn interesse gaat om meerdere redenen naar de nieuwe G5 uit. Maar als je kijkt naar wat ze via de Apple Store vragen voor bijvoorbeeld een upgrade van een 160GB SATA naar 250 SATA dan wordt zeker de indruk gewekt dat er zeker sprake moet zijn van een hoge mate van exclusiviteit, je koopt immers een Apple! Voor het extra bedrag wat je neer moet tellen voor deze upgrade kan je elders bijna een tweede SATA HD kopen van overigens hetzelfde merk dat de Apple Store er in plaatst (Western Digital).
Wellicht geeft dat toch aan dat je wel veel moet betalen om met met een Apple te mogen werken. Design is meegenomen naast een goed besturingssysteem maar de prijzen zijn er wel naar. Dat je dan nog bovendien een matige of slechte service krijgt is zwaar beneden de maat. En zeker zal een redactielid als Lars Parsveer weten hoe je een extra SATA Harde schijf moet inbouwen zonder dat de Apple hierdoor stuk gaat. Een SATA schijf is slechts een kwestie van een kabel aansluiten en de voeding, daar kan in principe niets mis mee gaan. Als ik Lars was zou ik Apple laten weten dat ik de verschillende consumenten organisaties ga inschakelen als er niet een passende oplossing voor zijn probleem geboden wordt: gewoon een geheel nieuw appeltje! Jammer dat Apple zich zo laat kennen...
15/04/2009 04:44:19
Origineel bericht van Lars Pasveer Hilversum 25/11/2005
Ik heb de Power Mac wel degelijk bij Apple besteld. Als ik al een Mac zou kopen (kans is verwaarloosbaar klein inmiddels) zou ik het bij een fysieke winkel doen.
De column belicht de nogal teleurstellende afhandeling van een relatief simpel technisch probleem. Dat computers kapot kunnen gaan erken ik, dat een bedrijf vervolgens bijna vier maanden nodig heeft om hem te repareren is simpelweg onacceptabel.
De column is uit afkomstig uit het papieren PC Magazine van oktober, geschreven eind september. Apple heeft deze week (!) iets laten horen: ik krijg mijn aankoopbedrag terug. Over bijkomende schade onderhandel ik nog.
15/04/2009 04:44:17
Origineel bericht van Lars Pasveer Hilversum 25/11/2005
Beste Ger,
Een Power Mac is een desktop-machine - een computer voor professionals dus. Ik ben zeker niet onfeilbaar, maar in een Power Mac G5 maakt Apple twee drive bays. Een daarvan is bezet door een schijf die Apple levert, de ander is naar eigen wens in te richten.
Het inbouwen van een tweede schijf in dit type machine is geen gedurfde actie, maar simpelweg het gebruik van een functionaliteit die Apple heeft gerealiseerd. Het verschilt niet met het inbouwen van extra geheugen of zelfs het inleggen van een dvd-plaatje in de meegeleverde dvd-speler.
Het is dus geen iMac G5, waar het inbouwen van een harde schijf inderdaad een stuk complexer is. Het is een uiterst eenvoudige handeling bij de Power Mac G5.
Zoals je in de column kunt lezen heeft de machine geruime tijd goed gewerkt voor de problemen begonnen.
En de Utrechtse Mycom speelt een rol omdat ze simpelweg goedkopere SATA harddisks van hetzelfde merk en type leveren dan Apple dat doet.
15/04/2009 04:44:17
Origineel bericht van Lars Pasveer Hilversum 25/11/2005
Er bestaan geen Mycom-schijven. Mycom levert harddisks van diverse merken en - hou je vast - dezelfde als Apple in de AppleStore aanbiedt in in zijn machines bouwt. Dat ik mijn tweede schijf bij de Mycom haalde is simpel een kwestie van geen dief van mijn portemonnee willen zijn.
15/04/2009 04:44:17
Origineel bericht van Lars Pasveer Hilversum 25/11/2005
Lees dan even mijn reactie op Ger voor je nogal aanmatigend uit de hoek komt.
15/04/2009 04:44:17
Origineel bericht van Didero @nederland@ 25/11/2005
Dus je mag in een Apple niet zelf een extra harde schijf bijplaatsen? Staat dat in de garantievoorwaarden? Dat deze HD bij Mycom vandaan komt maakt toch niets uit? Want zoals ik elders al schreef is het bijplaatsen van een SATA HD een fluitje van een cent. Zeer waarschijnlijk ligt het probleem van Lars toch elders.
In de G5 worden WD? hd's geplaatst net als vele andere onderdelen die in elke PC zaak gekocht kunnen worden. Als dat een probleem is stel ik de aankoop van een G5 definitief uit.....
15/04/2009 04:44:17
Origineel bericht van Vera 25/11/2005
Ik geef Lars groot gelijk. Ik heb in het verleden 2 imacs gehad.
Moet zeggen ik heb er nooit problemen mee gehad.
Maar ben toch over gestapt naar PC.
De reden van de overstap was: Bij een PC kan ik zelf mijn hardware bepalen.
En als er iets kapot gaat kan ik het zelf vervangen.
En als in m'n PC, m'n videokaart mij niet bevalt, koop ik een ander en plaats hem er zelf in.
In klaar is Vera hahaha.
Mijn bezwaar met Apple is, je kunt bij de meeste machines niks zelf doen, alles moet je laten doen.
En alles wat je laat doen wordt duur betaald.
Nee, geef mij maar mijn eigen gebouwde PC, alles doet het, en alles werkt perfect.
En dat mooie uiterlijk van Apple, daar veeg ik ook mijn reet aan af.
Ok het OSX is misschien beter dan XP, maar als ik regelmatig op de site van Macfreak lees, dat er geregeld dingen uitvallen onder OSX.
Of dat er dingen opeens niet meer werken onder OSX, zegt mij genoeg, dat OSX ook niet onfeilbaar is.
Ik heb onder XP nog nooit geen echte vastlopers gehad.
Ik vind dat het merk Apple zwaar overschat wordt.
Hallo mensen, het is ook maar en computer systeem.
Maar ja, Apple is bij mac gebruikers heilig verklaard. Amen.
15/04/2009 04:44:17
Origineel bericht van Lars Pasveer Hilversum 25/11/2005
Nee, ik kies waarschijnlijk niet opnieuw voor Apple, als dit straks allemaal is afgehandeld. Ik krijg mijn aankoopbedrag terug, weet ik sinds deze week.
De Power Mac is gedurende vier maanden (!) tot driemaal toe bij twee verschillende geautoriseerder reparatiediensten geweest. De harde schijven die crashten was een symptoom, geen oorzaak.
De laatste reparateur detecteerde pieken in de voeding, die uiteindelijk is vervangen. Omdat toen elke periode van billijkheid was verstreken, heb ik Apple om teruggave van het aankoopbedrag gevraagd, dat dus deze week is gehonoreerd.
15/04/2009 04:44:16
Origineel bericht van Eddo 25/11/2005
Het gaat hier niet alleen om 'pechvogel' maar vooral ook om het feit dat Apple in feite �©�©n grote facade is. Het doet me denken aan TV-studio's waarin in het oog van de camera er alles gelikt uitziet en kwalitatief goed in elkaar steekt, maar achter de camera het �©�©n groot zootje is van allemaal bedrading en krakkemikkige apparatuur. En de achterkant van het decor heeft vaak niet meer dan de uitstraling van een opengewerkte kartonnen verhuisdoos. Apple is wat dat betreft precies hetzelfde, wat je ziet is niet wat het in werkelijkheid lijkt, maar puur brainwashing door populaire markeringverhalen en gelikte uitstraling die de bevolking zonder twijfel voor zoete koek slikt. Komt er dan een keer vuilnis naar buiten, dan nog blijven de vervente Apple aanhangers positief. Wat dat betreft heeft Apple goed z'n werk gedaan.
Je moet er toch ook niet aan denken dat je helemaal positief gehersenspoeld bent en vervolgens je "Apple" naar een achterafschuurtje moet brengen voor reparatie. Dat achterafschuurtje is in feite vergelijkbaar met de achterkant van het decor.
Kortom, niets is wat het lijkt.
Eddo
15/04/2009 04:44:16
Origineel bericht van -=- Stadsdorperveen 25/11/2005
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit iets apple heb gekcoht, maar is het bij apple niet net zoals bij een PC van (bijvorbeeld) Packard Bell of weet-ik-veel-wat-voor-toko: Zodra je de kast open maakt is het over met de garantie ?
Ongeacht of de regel op zich eerlijk is, is hij wel gebruikelijk in de PC wereld, dus waarom niet bij apple ? En ik neem even aan dat je voor het plaatsen van de HD de kast open moet maken ....
15/04/2009 04:44:16
Origineel bericht van Lars Pasveer Hilversum 25/11/2005
Dat gaat bij een Power Mac heel simpel: je haalt een hendeltje over en je kunt de zijkant in zijn geheel verwijderen.
De procedure voor het installeren van extra geheugen en een tweede harde schijf is overigens een regulier onderdeel van de Power Mac-handleiding.
De tweede reparateur heeft het probleem getraceerd in de Power Mac-voeding, dat vernietigende stroompieken uitgaf.
15/04/2009 04:44:16
Origineel bericht van Dick de Ronden Weesp 25/11/2005
Lars, ik ben eigenlijk benieuwd wat de uitkomst is of wordt dat nog vervolgd?
Staat er ergens in de garantiebepalingen dat je zelf geen extra onderdelen mag inbouwen? En zoals je stelt: als de handleiding aangeeft dat je zelf een extra harde schijf mag/kunt inbouwen kan Apple je daarop nooit aanspreken, tenzij er een zinsnede (in kleine lettertjes) bijstaat dat het inbouwen van een extra HD geheel op eigen risico is en dat daarmede de garantie vervalt.
Maar met de verklaring van de 2e reparateur mbt de defecte voeding sta je mi (wat) sterker in de schoenen. En volgens mij kan een voeding niet defect raken door het bijplaatsen van een 2e harde schijf, zeker niet met Serial Ata als je de standaard aansluitingen gebruikt (voeding en datakabel). En ik neem aan dat je geen twee voedingskabels hebt aangesloten op de 2e HD.
Met het verhaal van de 2e reparateur (ik hoop dat je het zwart op wit hebt) kun je Apple alsnog aansprakelijk stellen voor de twee defecte harde schijven. Wordt het geheel niet tot tevredenheid door Apple afgehandeld dan zou ik me voor kunnen stellen dat je het geheel alsnog aankaart bij de verschillende consumentenorganisaties of de Nationale Ombudsman. Succes!
15/04/2009 04:44:16
Origineel bericht van jan 25/11/2005
Typisch Apple. Werk 8 jaar met Macintosh Computers maar de ervaringen met vooral de dealer
in Noord-Holland zijn om te huilen.Van het woord service hebben ze nog nooit gehoord.
Reparaties onder garantie kunnen alleen in Utrecht gedaan worden als je niet bij de betreffende
dealer de comp hebt aangechaft of je moet 75 euri neertellen. Het is gewoon arrogantie ten top.
Maar het alternatief Microsoft , ik moet er niet aan denken.......
in de kijker »
reviews
Ubuntu kennen we als solide en bruikbaar linuxbesturingssysteem. Versie 12.04 heeft een nieuwe kernel en gebruikersinterface Unity is hier en daar bruikbaarder geworden.
lees meer »
news
Meer dan twee miljoen mensen hebben de herdenkingsplek voor de ramp van 11 september bezocht. Velen gebruiken technologie om alles uit de ervaring te halen.
lees meer »
news
Een ontevreden Facebookwerknemer besliste onlangs de richtlijnen voor het verwijderen van content te lekken aan nieuwssite Gawker. Dat deed het nodige stof opwaaien.
lees meer »
Game
Twintig jaar geleden redde een groepje naamloze helden de wereld. Nu is het aan een nieuwe generatie om de demonen terug richting de hel te sturen.
lees meer »
wedstrijden »
Win 6x Mission: Impossible - Ghost Protocol!
Doe mee »