Microsoft terughoudend over eisen Consumentenbond

Eerst overleg, dan actie

10 september 2007 | Janneke Scheepers
De Consumentenbond vindt dat gebruikers voor wie Vista niet goed blijkt te werken de kans moeten krijgen om (opnieuw) kosteloos Windows XP te draaien. Maar Microsoft zegt nog even geen ja.

Het zit de Consumentenbond dwars dat Microsofts nieuwste besturingssysteem nu standaard is geïnstalleerd op nieuwe computers. "Vista is nog niet uitontwikkeld", licht woordvoerder Ewald van Kouwen toe. "Er zijn nog kinderziektes en nu wordt iedereen daarmee geconfronteerd, óók mensen die minder verstand hebben van computers."

Bij een speciaal daarvoor ingericht meldpunt zijn in vier weken tijd 4.200 klachten over Vista van Nederlandse gebruikers binnengekomen. Het merendeel daarvan heeft betrekking op softwareprogramma's die niet meer werken. "Vista is klaarblijkelijk nog geen volwaardige vervanging van XP", concludeerde de Consumentenbond vorige week.

De Consumentenbond vindt dat mensen moeten kunnen kiezen welk besturingssysteem ze gebruiken. En wie Windows Vista al heeft aangeschaft maar de voorkeur geeft aan XP, moet de software weer terug kunnen "inleveren", aldus Van Kouwen. Hier gaat de Consumentenbond met Microsoft over praten. De organisatie heeft de softwaregigant schriftelijk uitgenodigd voor nader overleg.

Slechte communicatie
In een officiële reactie gaat Microsoft niet inhoudelijk in op de eisen van de Consumentenbond. Het bedrijf wil eerst een beter inzicht hebben in de achtergrond en uitkomsten van het onderzoek, legt een woordvoerster van Microsoft Nederland uit. Microsoft weet er niet veel méér van, dan wat de Consumentenbond er vorige week in de media over bekend heeft gemaakt, zegt zij.

Het bedrijf zou gedurende het onderzoek een vinger aan de pols houden over de aard van de klachten, zo was volgens haar afgesproken. Maar de Consumentenbond heeft de hele zomer geen contact opgenomen en de onderzoeksresultaten zijn zonder overleg gepubliceerd, stelt ze. "Daar waren wij nogal door verrast."

Nu is volgens de woordvoerster bijvoorbeeld onduidelijk wat de oorzaak precies is van de gemelde opstartproblemen of het vastlopen of traag worden van de computer. Ligt dit aan Vista of aan hardware die ongeschikt is voor het besturingssysteem? Microsoft weet niet welke antwoorden de klagers precies hebben ingevuld. Het bedrijf wil hier eerst inzicht in hebben, voordat het beslist over vervolgstappen.

De softwaregigant gaat dan ook graag in op de uitnodiging van de Consumentenbond tot verder overleg, aldus de woordvoerster. Voorlopig houdt de Consumentenbond het even bij dit overleg. Een klacht bij een autoriteit "ligt niet voor de hand", zegt Van Kouwen.

bron: ZDNet

Tags: Vista, Microsoft, Consumentenbond

Reacties

Reageer op dit artikel

Klik om in te loggen

33 reacties op dit artikel:

15/04/2009 20:49:33

Origineel bericht van Andre 10/09/2007
windows 95/98/2000/windows home en xp
Toen ook was het met veel problemen weet u nog....
Daar na de upd van microsoft zo als service pak 1 pak 2
En iedereen was toen blij en het werkte goed.
Zo zal het ook dadelijk weer blijken dat windows vista ook goed
gaat werken met de upd windows vista sp1.
Maar wat het is div pc kunnen niet windows vista aan.
Door dat de pc verouderd zijn.
Ik kan niet anders zeggen windows vista is een goed stuk
software en het werkt goed en probleemloos.
Maar windows vista moet u ook geen upr gebruiken over win xp
zetten dat geeft broblemen.
Maar ja dat zeggen ze niet..
Gr Andre

15/04/2009 20:49:32

Origineel bericht van Eddie's Place 10/09/2007
begin juni ben ik overgestapt naar vista, in begin was het wel wennen, dat is bij ieder nieuwe product.

WINDOWS VISTA is een goede besturingssysteem.
Ik heb niets te klagen, ik wil NIET eens terug naar XP.

15/04/2009 20:49:32

Origineel bericht van guus goes 10/09/2007
Helemaal met Marco eens. Als je iets koopt moet het goed zijn en niet vol fouten zitten. Microsoft heeft een monopoly positie en doet gewoon wat het wil. Men speelt in op de drang van de consument om steeds maar het nieuwste te willen hebben. Als ik kijk naar de tijd die ik al heb verspeeld om mijn PC op orde te houden omdat Microsoft geen kans ziet alle troep die op het internet rondwaard eruit te houden dan mogen ze Windows gewoon gratis geven. Nee Bill Gates; je hebt het commercieel goed gedaan maar je programma's zijn gewoon shit. Zodra het dan een keer redelijk werkt is de opvolger er alweer en begint het "feest" opnieuw.

15/04/2009 20:49:30

Origineel bericht van John 11/09/2007
al dat gezeur over vista ben ik nu wel een beetje zat. ik draai er nu een halfjaar mee, en heb nog geen enkel probleem onder vonden alles werkt zo als het moet. LET op: dat je gewoon up to date bent met software. dan is er geen probleem te verwachten. en dat vista traag zal zijn daar ben ik het ook niet mee eens ik heb 2gb ddr2 800 en dat draait super...!!!
Dus mensen hou eens op met het kritiek leveren op vista bedenk dat toen xp uit kwam het er veel slechter voor stond dan met vista.

15/04/2009 20:49:30

Origineel bericht van guus 11/09/2007
John,

Hiermee zeg je toch zelf al dat Microsoft iedere keer met onvolwaardige software op de markt komt. Zo was het iedere keer opnieuw Alleen 3.11 liep goed, maar is niet te vergelijken met XP of Vista. Ik heb nog een oude P3 met Millennium. Werkt prima voor documenten etc. Ik moet er alleen niet mee op het internet komen (doe ik ook niet) want dan is het foute boel.

15/04/2009 20:49:30

Origineel bericht van guus 11/09/2007
Peter,
Het lijkt erop dat jij bij Microsoft werkt of software verkoopt. Als Microsoft met een nieuw programma komt zullen ze toch moeten kijken naar de aanpassingen die nodig zijn om bestaande apparatuur te kunnen blijven gebruiken.

15/04/2009 20:49:30

Origineel bericht van guus 11/09/2007
Peter,
Het lijkt erop dat jij bij Microsoft werkt of software verkoopt. Als Microsoft met een nieuw programma komt zullen ze toch moeten kijken naar de aanpassingen die nodig zijn om bestaande apparatuur te kunnen blijven gebruiken.

15/04/2009 20:49:29

Origineel bericht van Peter 11/09/2007
Nogmaals, Windows werkt ook goed, daar is geen enkel probleem mee.

Ook bij XP was bewezen dat 3% van de problemen dat mensen hadden ook echt veroorzaakt was door fouten van Microsoft. De andere 97% was simpelweg gewoon de programma/driver makers DIE juist software uitbrengen die niet volledig ontwikkeld is, en probleemloos zijn.

Er is gewoon totaal geen rede om Microsoft de schuld te geven. En oja, ze misbruiken helemaal geen monopoly positie.

Heb jij toevallig ook maar eens 1 keer geprobeerd jou mening en ideeën aan Microsoft te geven, van hoe jij denk dat het beter kan? Ik tenminste wel, en zelfs veel van mijn ideeën zijn hier en daar nog verwerkt.

Ze doen gewoon wat wij mensen/beta testers vragen van Microsoft te doen. Als we allemaal zeggen van maak de volgende windows ook compatible voor win 98 computers, dan zullen ze dat doen. Alleen wij vragen dat niet, dus het komt er gewoon ook niet

15/04/2009 20:49:29

Origineel bericht van Peter 11/09/2007
Nogmaals, het probleem ligt niet bij Microsoft, maar aan de software makers die een programma teveel op 1 gerichte windows richten, en vervolgens verzorgen dat de helft zich blokkeerd als de Windows versie anders is.

Leer eerst de echte feiten kennen voordat je begint te klagen over een bepaald bedrijf, want de consumentenbond heeft totaal geen onderzoek gedaan naar de problemen die mensen vertelden.

Ze zijn puur uitgeweest om aandacht te krijgen door de media om vervolgens meer geld binnen te krijgen... Ja ook hun zijn niet vertrouwlijk

15/04/2009 20:49:29

Origineel bericht van guus goes 11/09/2007
Microsoft vindt 4200 klachten niet veel. Dat is slechts het topje van de ijsberg. Ik heb ook niet geklaagd maar heb Vista wel geprobeerd en ben tot de concluise gekomen dat Vista op dit moment gewoon shit is en ik voorlopig bij XP blijf.
Bill Gates en zijn club moeten nog steeds leren wat kwaliteit is. Telkens als men met een nieuwe versie W98, Milennium, XP komt blijken er veel te veel fouten in te zitten. Die moeten eruit voordat het programma voor veel te veel geld te koop wordt aangeboden. Al die extra's en niceties in Vista heeft een doorsnee gebruiker helemaal niet nodig. Zwaarwegend minpunt van Vista is dat de computer er een stuk trager door wordt.

Het is ook te raden om veel meer open source programma's te gebruiken en Microsoft met hun dure producten te laten zitten

15/04/2009 20:49:29

Origineel bericht van Ronald 11/09/2007
Zwam niet zo over drivers, man. Het probleem is vele malen groter dan een paar programma's niet werken. Dit besturingssysteem is zo mogelijk nog slechter als Windows ME.... En er is geen enkele reden om over te stappen van XP naar Vista, behalve voor de portemonnaie van M$.

15/04/2009 20:49:29

Origineel bericht van Ronald 11/09/2007
Werk je bij M$, Peter? Je schrijft onder elke opmerking hetzelfde verhaal over drivers en dat ze er niets aan kunnen doen. Wellicht kan je ook eens inhoudelijk reageren, want dit geldt inderdaad uitsluitend voor software... En als je ziet wat het kost, onbegrijpelijk dat mensen het gewoon maar accepteren....

15/04/2009 20:49:28

Origineel bericht van Alex 11/09/2007
Zelf heb ik Vista, voorgeinstalleerd op nieuwe pc, werkt prima, geen problemen gehad tot nog toe. Snelheid is prima, pentium dualcore, 1024 mb geheugen en grafische intel chip op moederbord. Niet de aller snelste hardware dus. Niet alle hardware is Vista ready, evenals software. Dat er bedrijven zijn als Adobe die het vertikken om voor peperdure software een update uit te brengen zodat het geschikt wordt voor Vista dat is pas een kwalijke zaak. Of neem creative met de Audigy serie, die kaarten kan je gewoon nog kopen maar voor Vista driver mag je betalen. Het is absoluut niet dat Vista niet voldoet. Om in het voorbeeld over auto's te blijven, de extra's van derden die passen niet, daar kan je niet Ms de schuld van geven. Tegenwoordig wil iedereen alles maar zelf kunnen, moeite er voor doen ho maar, dan moet je een compleet werkende pc kopen en niet upgraden ed, dan vraag je er om. Zelf had ik ook weinig zin om te upgraden en misschien problemen tegen te komen dus dan een nieuwe pc en dat werkt uitstekend

15/04/2009 20:49:28

Origineel bericht van MarcoH 11/09/2007
vergelijk de situatie eens met de aanschaf van bijvoorbeeld een hybride auto. Zou de hybride auto na aanschaf twee keer zoveel verbruiken dan in de folders, dan zal de leverancier via rechtzaken gedwongen worden alsnog een deugdelijk produkt te leveren. Dat geldt voor alle producten zo..... behalve software !!! Microsoft zet een product op de markt dat niet voldoet en wat schets mijn verbazing:... normale geldende regels tellen ineens niet. Horden gebruikers zweren bij een produkt alsof het hun favoriete voetbalclub is.

Mensen wordt wakker. Software is geen speelgoed maar moet gewoon werken, zeker voor die prijs waarvoor het wordt verkocht. !

15/04/2009 20:49:28

Origineel bericht van Ronald 11/09/2007
Jammer alleen dat de meeste kant en klare computers maar 1 Gb hebben. Wat voor XP trouwens meer dan genoeg is.

15/04/2009 20:49:28

Origineel bericht van Alex 11/09/2007
Waarom moet Microsoft daar naar kijken? Weet je niet hoeveel hardware er verkocht wordt voor Windows? Moet Microsoft dan voor juiste drivers zorgen, hoe? Vaak zijn drivers zelfs gesloten,je komt niet zomaar aan de code. Guus ga lekker Linux ofzo gebruiken, hoef je niet te zeuren ook

15/04/2009 20:49:28

Origineel bericht van rudy Hoogvliet 11/09/2007
Vista is een goede besturingssysteem alleen moet je pc wel minstens 2giga geheugen hebben een goede videokaart en een Core processor.En je moet de drivers van je hardware downloaden bij de fabriekant.

15/04/2009 20:49:28

Origineel bericht van Alex 11/09/2007
Met 1gb draait het ook prima hoor, onboard grafische kaart met aero ook, ja niet voor spellen maar voor office zaken zeker voldoende, heb zelf pctje erbij gekocht met Vista en heb niet te klagen

15/04/2009 20:49:27

Origineel bericht van Peter Am*dam 11/09/2007
MS is niet verantwoordelijk voor de werking van de drivers. Daar heb je gelijk in. Maar die drivers werken ook gewoon. Dat hebben al die mensen met problemen onder XP kunnen zien. MS is wel verantwoordelijk voor de manier, waarop die drivers met het besturingssysteem praten. Als jij in onderhandelingen met een Chinees bedrijf de onderhandelingen steeds in het Engels voert en na enkele maanden wordt de Chinese delegatie vervangen door een nieuwe delegatie, die plotseling alleen nog maar in het Mandarijns communiceert, is het toch niet jouw schuld, dat je die Chinzezen ineens niet meer verstaat? Imho is dat dan echt wel de schuld van het bedrijf, dat de onderhandelingsvoorwaarden plots wijzigt zonder zelfs maar een tolk mee te brengen. MS had dus gewoon moeten zorgen voor een tolk.

15/04/2009 20:49:27

Origineel bericht van joop.h 11/09/2007
Ik werk met Vista Ultimate. Perfect!! Maar wel met 4 gb geheugen, een GTX 8800, dualcore2 2,9 processor. Als je met Vista wilt werken moet je je vooraf wel goed informeren via computerbladen en testen. Op een Dell of Compaq van 600 euro kun je het wel schudden. De leveranciers maken je lekker met Vista, maar de vereiste hardware is vaak te soft om daar met plezier mee te werken. Toegegeven moet worden dat de geschikte software voor Vista te traag beschikbaar is. Stel zelf een configuratie samen dat Vista wel aankan. Het is iets duurder dan een doorsnee computer maar je hebt ook geen ergenis meer.
En van de Consumentenbond mag verwacht worden dat zij zich wat beter verdiepen in deze materie voordat zij met beschuldigende vinger naar Microsoft wijzen.

ADVERTORIAL »
Whitepaper van Unified Communications


Case: Virtualisatie in het MKB Revera is enthousiast over System Center: "Wij hebben drastische kostenbesparingen gerealiseerd."
Download de case study (pdf, Engelstalig).

TechNet System Center blog Kosten besparen door consolidatie, dat is momenteel dé grote uitdaging.
Lees er alles over op het TechNet System Center weblog.

ADVERTORIAL » Monsterboard.nl

Ook in pittige tijden helpt Monsterboard.nl je bij je zoektocht naar de juiste baan. Elke dag bekijken honderden ICT werkgevers CV’s in onze database op zoek naar het juiste talent.
Zorg dat je gevonden wordt en plaats je CV op Monsterboard.nl.


Alles over beveiliging

Populaire Tags op ZDNet »

Poll »

Stoor jij je aan Google Street View?

Helemaal niet
Nee, zolang ze gezichten en nummerplaten verbergen
Nee, maar ik hoop dat ik er niet op sta
Ja, ik wil op voorhand weten waar ze filmen
Ja, zo’n dienst schendt ieders privacy
  
Win 3x Command & Conquer IV: Tiberian Twilight (pc)!

Win 3x Command & Conquer IV: Tiberian Twilight (pc)!

Doe mee »

Win 4x MyTube Bigpack Internetrecorder 3!

Win 4x MyTube Bigpack Internetrecorder 3!

Doe mee »