Een op tien Nederlanders gebruikt een Mac
Marktaandeel Windows hoger in rest van Europa
03 februari 2009 | Pieterjan Van Leemputten
Mac OS X heeft in Nederland een marktaandeel van 10,59 procent. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Net Applications, die onze redactie kon inkijken. Windows doet het slechter dan gedacht. ‘Slechts’ 87,59 procent van de computers draait op het besturingssysteem van Microsoft.
Op de derde plaats vinden we Linux, dat 1,20 procent van Nederland voor zich heeft gewonnen. De iPhone en Playstation houden het op respectievelijk 0,59 en 0,04 procent.

Apple doet het in Nederland opvallend beter dan in Europa als geheel, waar het gemiddeld 7,75 procent van de gebruikers kan bekoren. Het marktaandeel van Windows ligt er nog net boven de negentig procent.
België identiek
De Nederlandse cijfers zijn bijna identiek aan de Belgische. Bij onze zuiderburen haalt Windows 88,01 procent marktaandeel, ten opzichte van 10,38 procent voor de Mac. Linux vinden we terug op 1,24 procent van de computers.
Met een bijdrage van Merijn Gelens.
Lees meer artikels over :
mac os x, windows, microsoft, apple, linux, net applications, marktaandeel
bron: ZDNet
20/04/2009 17:43:30
Origineel bericht van Peter 03/02/2009
De tijd dat een Apple voornamelijk door grafisch georienteerde bedrijven/studenten wordt gebruikt lijkt me redelijk achterhaald. Steeds meer consumenten zoeken gewoon een PC omgeving die niet de nadelen heeft van het massa Windows produkt. En omdat Apple sedert enige jaren net als het gros der fabrikanten het Intel platform als acrhitectuur hanteert en je als koper dus niet langer gebonden bent aan louter voor Apple ontwikkelde hardware toen dit nog voornamelijk gestoeld was op de G3 Powerprocessor architectuur, dan heb je als consument met een OSX omgeving een goed alternatief voor Windows. Tenslotte, de enige reden dat je dan nog voor Windows zou willen kiezen is wanneer je gebruik wilt maken van DirectX voor de ondersteuning van games. Is dit niet aan de orde, kun je ook zonder grafische aspariaties heel goed voor Apple kiezen.
20/04/2009 17:43:30
Origineel bericht van Oscar Diele 03/02/2009
De kop van dit artikel is niet juist. Op basis van het onderzoek kan hooguit gesteld worden dat een op tien Nederlanders die oline gaat, dat via een Mac doet. Echter niet alle Nederlanders zijn online en lang niet alle Nederlanders hebben een eigen computer.
20/04/2009 17:43:30
Origineel bericht van Contradiction 03/02/2009
Grafische aspiraties of niet, feit blijft dat Apple verhoudingsgewijs een flink stuk duurder is dan normale pc's.
De groep waar jij het over hebt lijkt me niet bepaald het soort klant dat extra betaald alleen om niet 'de nadelen van een massa windows product' te ervaren.
Die groep is ook de groep die af en toe spellen speelt, en gewoon wil kunnen computeren. Ironisch genoeg is dat niet op een Apple.
20/04/2009 17:43:30
Origineel bericht van Peter 03/02/2009
Over de prijs heb ik niets gezegd of wel?
Dat een Apple duurder is lijkt me evident. Je betaalt namelijk niet alleen voor hetgeen je als PC product krijgt, maar ook voor het merk/imago. De koper die graag een merknaam wil hebben zal het dan worst wezen dat hij/zij meer geld kwijt is dan voor een doorsnee PC met massa Windows produkt het geval zou zijn.
Naast mijn eerdere opmerking dat een percentage kopers niet geinteresseerd is in de nadelen van een massa product als Windows, ziet men Apple ook gewoon als een "must-have" ten opzichte van de overige merken.
En dit voorbeeld bij Apple gaat net zo op als met bijvoorbeeld kledingmerken. Je zult een fan van Nike spullen echt geen Adam en Eva schoenen zien kopen, ook al zijn die wellicht van dezelfde kwaliteit en stukken goedkoper.
20/04/2009 17:43:30
Origineel bericht van Alkmaar 03/02/2009
Een Mac is duurder, klopt.
Daarentegen gaat een Mac veel langer mee en is de 2e-handswaarde een stuk hoger.
De jaarlijkse afschrijving zal niet hoger liggen dan van een gemiddelde Windows-PC.
20/04/2009 17:43:29
Origineel bericht van X-man 03/02/2009
Maw , je betaalt NU meer om LATER meer terug te krijgen.
Effe denken, is dat eigenlijk geen renteloze lening aan Mac of zie ik dat verkeerd.
Langer meegaan. Niet langer dan een pc met zelfde specs !!!
Ik typ dit op mijn "testconfig" een Athlon 2500/1GB, Chieftec case voeding , ...
DRAAIT AL 7 JAAR QUASI NON STOP als fileserver.
Op mijn quad draait ook een Mac of beter gezegd een HACintosh 
20/04/2009 17:43:29
Origineel bericht van Contradiction 03/02/2009
Wat een kansloze reply. *Over de prijs heb ik niets gezegd of wel?*, je hebt het over de algemene consument en hun verlangen naar een werkend product, misschien is de huidige kredietcrisis je ontgaan maar prijs is een vrij belangrijke factor geworden.
Hoezo is het *evident* dat Apples duurder zijn? Apple heeft zichzelf de illusie aangemeten dat zijn hardware beter is en daarom meer waard. Dit is niet waar. Het is dezelfde hardware als een normale pc, maar dan duurder.
OSx programmeurs hebben het makkelijk, omdat ze in tegenstelling tot Microsoft programmeurs maar rekening hoeven te houden met een handjevol hardware. Is dit reden om er meer voor te betalen? Nee, eerder minder.
*De koper die graag een merknaam wil hebben*? Die uitzonderingen kan je niet als basis gebruiken voor een algemene aanname.
20/04/2009 17:43:29
Origineel bericht van Contradiction 03/02/2009
Waar baseer je op dat een Mac veel langer meegaat?
20/04/2009 17:43:29
Origineel bericht van Peter 03/02/2009
Ik vind jouw reaktie eerder kansloos. Zeker je "bijzondere" aanname dat omdat er een kredietcrisis is dat dan iedereen er ineens last van heeft en de prijs van een Apple nu ineens zwaarder weegt dan voor de crisis. Hoewel ik persoonlijk weinig last heb van de "crisis", denk ik bovendien dat consumenten die "meer geld" over hebben voor aanschaf van bepaalde merken die zich op de een of andere manier onderscheiden, waaronder Apple, dergelijke aankopen altijd zullen doen, kredietcrisis of niet. Reden hiervoor kan natuurlijk zijn dat een merk als Apple, die ook op imago is gestoeld, vaak een doelgroep bedient die net wat meer te spenderen hebben. Maar er zijn ook gewoon die consumenten die ondanks welke crisis dan ook een dergelijke aanschaf verantwoorden voor hetgeen ze menen als kwaliteit ervoor terug te krijgen. En een prijs is altijd in verhouding tot hetgeen je denkt als kwaliteit/waargemaakte verwachting ervoor terug te krijgen. De prijs zal zich uiteindelijk dan ook vertalen in de kwaliteit die je er voor terug krijgt, hetgeen bij complete PC configuraties toch wel duidelijk zichtbaar is.
Je overige verhaal vind ik weinig inhoudelijk er toe doen.
20/04/2009 17:43:29
Origineel bericht van Contradiction 03/02/2009
Haha, wat een arrogantie. Overigens heb je inhoudelijk geen enkel tegenargument gegeven. Blijkbaar vind je een imago belangrijker dan een prijs/kwaliteit verhouding. Niets mis mee als dat in jouw situatie werkt, maar gebruik dat niet als uitgangspunt voor het complete consumentenbestand.
Zodra je een constructief tegenargument weet te verwoorden ga ik graag een verdere discussie met je aan.
20/04/2009 17:43:28
Origineel bericht van Contradiction 04/02/2009
Ik vrees nu al voor de fanboy reacties.
Verder is dit (mijns inziens) niets bijzonders, welk grafisch gerelateerd bedrijf/student gebruikt geen Mac?
20/04/2009 17:43:28
Origineel bericht van Peter 04/02/2009
zielige reaktie en slaat eigenlijk geheel op jezelf.
20/04/2009 17:43:28
Origineel bericht van macfan 04/02/2009
Goeie ontwikkeling! `k Kocht een paar maanden terug voor de kids voor 300 euri een 1 1/2 jaar oude mac mini, en moet bekennen nu zelf er het meest achter te zitten, tot groot ongenoegen van de rest. De PC gebruiken we (ik) nu eigenlijk alleen nog maar om bepaalde games te kunnen draaien, maar voor de rest is ons macje een verademing na jaren XP en ff Vista! Eindelijk rust in de tent. En over duur zijn gesproken: nonsens! Prietpraat van lieden die het kennelijk niet kunnen zetten dat er meer onder de horizon is dan windows. Mij zijn de ogen opengegaan, en ik hoop dat er nog velen zullen volgen 
20/04/2009 17:43:28
Origineel bericht van get real 06/02/2009
Nou beste pancho78,je past wel in het Don Quichotte-verhaal.
Quote:-"En tuurlijk je betaalt ook voor het design. Je moet het eigenlijk vergelijken met Volkswagen, prijs kwaliteit zeer hoog!! "-.
Wat een onzin en wat een belediging voor Volkswagen.Je bent wel erg verblind door je liefde voor Mac zeg.
De realiteit is,dat Mac's véél en véél te duur zijn.Als je dat nou echt niet wilt inzien,dan ga eens in in je autootje aan de linkerkant van de weg rijden,net als in GB,misschien is dat een eye-opener voor je.
20/04/2009 17:43:28
Origineel bericht van get real 06/02/2009
Nou beste pancho78,je past wel in het Don Quichotte-verhaal.
Quote:-"En tuurlijk je betaalt ook voor het design. Je moet het eigenlijk vergelijken met Volkswagen, prijs kwaliteit zeer hoog!! "-.
Wat een onzin en wat een belediging voor Volkswagen.Je bent wel erg verblind door je liefde voor Mac zeg.
De realiteit is,dat Mac's véél en véél te duur zijn.Als je dat nou echt niet wilt inzien,dan ga eens in in je autootje aan de linkerkant van de weg rijden,net als in GB,misschien is dat een eye-opener voor je.
20/04/2009 17:43:27
Origineel bericht van Peter 06/02/2009
Natuurlijk betaal je (deels) voor het design, maar ook een stuk kwaliteit speelt mee. En jij mag het uiteraard een te hoge prijs vinden ten opzichte van andere PC merken die qua hardware overeenkomsten hebben/bieden.
Maar wat voor de een te duur is, is voor de ander bijzaak. Prijs speelt namelijk niet altijd een prominente rol bij aanschaf van producten, dit hangt geheel af van het product/imago/kwaliteit dat je als koper denkt te gaan krijgen voor hetgeen je wilt uitgeven. Daar heeft de een tot 1000 euro voor over, de ander misschien zelfs tot 2000 euro.
Dus of iets te duur is is dan geheel relatief en afhankelijk van de koper, niet van het aangeboden product!
20/04/2009 17:43:27
Origineel bericht van fanboy 09/02/2009
"De realiteit is,dat Mac's véél en véél te duur zijn."
De enige realiteit is dat jij onzin spreekt.
20/04/2009 17:43:27
Origineel bericht van pancho78 12/02/2009
Interessante reacties van mensen. Logisch dat een Mac duurder is je krijgt er namelijk meer voor terug qua software. Hardware betaal je ook voor maar dat is in het niet voor de kwaliteits software die je bijgeleverd krijgt op een nieuwe MAC namelijk:
-> Safari snelste browser na Firefox
-> MACOSX een van de snelste en meeste gebruikersvriendelijke en stabiele OS'en tot nu toe
-> ILIFE '09 het pakket voor digitaal entertainment voor maken foto albums en beheren van al je foto's, websites, dvd's etc
-> Integratie van alles wat je hebt (iphone/ipod/itunes) alles werkt naadloos samen zelfs mobileme
En tuurlijk je betaalt ook voor het design. Je moet het eigenlijk vergelijken met Volkswagen, prijs kwaliteit zeer hoog!!
Mocht mensen het hier niet mee eens zijn dan hoor ik dat graag natuurlijk. Hopelijk in de toekomst OSX voor PC officieel dan kan het aandeel nog veel sneller toenemen:)
20/04/2009 17:43:25
Origineel bericht van Elias 12/02/2009
Trouwens verstand van auto’s heb je ook niet.
Een Toyota of Mazda is goedkoper dan een VW, maar in de vele testen al jarenlang betrouwbaarder.
Als je betaalt voor merk ben je een dief van eigen portemonnee.
Het is klinkklare nonsens om te beweren dat een Mac door zijn prijs ,meerwaarde heeft boven een PC.
Ik heb thuis een Power Mac, een Quad core PC, en een Petium 4 PC met Linux.
Alle drie worden intensief gebruikt, Maar de Power Mac heeft beslist zijn beperkingen, ben al diverse keren naar de reparateur geweest voor hardware problemen, Test nu de nieuwe Windows 7 uit, in een woord klasse, een Apple Mac overklast echt niet een Windows Machine.
Dit is mijn 2de Mac, de eerste gaf de geest na 5 jaar. Dus Zo ‘n geweldig product is het ook niet.
20/04/2009 17:43:25
Origineel bericht van Arno 12/02/2009
Apple is maar in 1 ding duurder, upgrades rechtstreeks bij hun besteld. Je moet natuurlijk niet een imac gaan vergelijken met de goedkoopste supermarkt pc, want dan is het verschil groot. Onder andere tomshardware heeft dat al eens uitgezocht, dat als je een gelijkwaardige pc of laptop neemt je net zo duur/goedkoop uitbent. Natuurlijk moet je dan wel alles vergelijken, dus soort scherm (6 bit of 8 bit lcd, tn of sva panel), wel geen firewire e.d.
in de kijker »
reviews
Ubuntu kennen we als solide en bruikbaar linuxbesturingssysteem. Versie 12.04 heeft een nieuwe kernel en gebruikersinterface Unity is hier en daar bruikbaarder geworden.
lees meer »
news
Meer dan twee miljoen mensen hebben de herdenkingsplek voor de ramp van 11 september bezocht. Velen gebruiken technologie om alles uit de ervaring te halen.
lees meer »
news
Een ontevreden Facebookwerknemer besliste onlangs de richtlijnen voor het verwijderen van content te lekken aan nieuwssite Gawker. Dat deed het nodige stof opwaaien.
lees meer »
Game
Twintig jaar geleden redde een groepje naamloze helden de wereld. Nu is het aan een nieuwe generatie om de demonen terug richting de hel te sturen.
lees meer »
wedstrijden »
Win 6x Mission: Impossible - Ghost Protocol!
Doe mee »