Ziggo-baas gelooft niet in open netwerk
"KPN heeft alle concurrentie opgegeten"
13 maart 2009 | Janneke Scheepers
Ziggo-directeur Bernard Dijkhuizen gelooft voor geen meter in de werking van open netwerken. Hij ziet het lot van de DSL-providers op KPN's netwerk als hét bewijs. "Al die clubs zijn allang weer door KPN gekocht, weg, opgegeten."
De Nederlandse kabelmaatschappijen moeten van Opta hun analoge kabelaansluiting doorverkopen aan alternatieve aanbieders. En als het aan staatssecretaris Heemskerk ligt, blijft het daar niet bij. Begin deze maand zei hij te hopen dat ook de kabelsector eens gaat zorgen voor een open model voor internettoegang. Bernard Dijkhuizen, algemeen directeur van Ziggo, heeft daar een onomwonden mening over.
"Open netwerken hebben steeds opnieuw laten zien dat ze niet werken", reageert hij tegenover ZDNet. "Dus ik vind dat de staatssecretaris zich daar heel erg vergist."
Opgegeten
Dijkhuizen noemt de overname van Debitel, Nederlands grootste MVNO (virtuele mobiele aanbieder), door KPN als voorbeeld. Maar het duidelijkste voorbeeld is volgens hem het verdwijnen van de concurrerende ISP's die op het netwerk van KPN bestaan hebben. "Er is er nog maar eentje over: Tele2."
Concurrentie in Nederland heeft een hoge vlucht genomen doordat kabel, koper, mobiel en satelliet met elkaar concurreren, meent Dijkhuizen. "Níet omdat dat over het KPN-netwerk gebeurt. Al die clubs zijn allemaal allang weer door KPN gekocht, weg, opgegeten. En KPN zegt dan: 'Wij zijn open.' Ja, amehoela. Zo wil ik ook wel open zijn. Op het juiste moment koop ik alles. Nee, dat vind ik niet kloppen."
Drie partijen
Dijkhuizen is er duidelijk over: het succesvolste model is volgens hem concurrentie tussen infrastructuren. "We staan aan de vooravond van iets prachtigs. Namelijk een volwaardige, complete concurrentie tussen ten minste drie sterke infrastructuren en dus minimaal ook drie voldoende levenskrachtige partijen."
Hij ziet het dan ook niet zitten om als kabelaar na te denken over een open model voor internettoegang. Technisch is het uiteindelijk wel mogelijk. "Maar het kost heel veel geld. En ik zou niet weten waarom wij dat geld daaraan zouden moeten gaan besteden, want dat leidt nergens toe."
Navigeer
20/04/2009 20:27:29
Origineel bericht van LOL 15/03/2009
"Wij willen nieuwe leuke dingen voor de klanten en dan moet je overgaan naar digitaal. Nou moeten we weer tijd en geld steken in onze analoge televisie, terwijl wij in werkelijkheid plannen hadden om analoog op termijn gewoon uit te faseren en helemaal over te gaan naar digitaal."
Gelukkig is daar dan een stokje voor gestoken. Ik zit niet te wachten op dat digitale. Ik zie er de meerwaarde er echt niet van. De innovatie is ver te zoeken (Er kan zoveel leuks mee, lijkt me. Maar nee, wat zenderpakketjes rondstrooien, liefst tegen meerprijs, en dan hebben we het wel gehad.). En als grootste kabelboer van het land, met een infrastructuur volledig in eigen hand, is de motivatie om daar enige klant- en servicegerichte verbetering in te brengen natuurlijk nihil.
20/04/2009 20:27:29
Origineel bericht van Peter Am*dam 16/03/2009
Appels en peren concurreren ook met elkaar. Appels en autobanden ook. Als je het begrip concurrentie maar ver genoeg oprekt...
20/04/2009 20:27:28
Origineel bericht van Hierperdepiep 16/03/2009
Dit was trouwens een reactie op de post "nee" van Lol. Helaas verkeerde thread maar ik kon niet meer corrigeren
20/04/2009 20:27:26
Origineel bericht van LOL 16/03/2009
"Telefonie, internet of andere interactieve zaken zijn dus niet mogelijk. Ter info ja, ik ben een groot fan van digitaal: lekker snel internetten en een gewelidig signaal op mijn TV. Maar laat even horen als ik wat mis."
Je hoeft niets te missen, als je er blij mee bent dan ben je er blij mee.
Ik zal mijn eerdere bijdrage nog even verder toelichten:
Ik had het erover dat ik de innovatie totaal mis m.b.t. digitale TV (gewoon volstorten met diverse zenderpakketten is geen innovatie). En dat ik daarom blij ben dat analoog er voorlopig niet uitgaat.
Ik heb gewoon analoog TV + Internet via de kabel. Vaste telefoon heb ik al heel lang niet meer.
De digitale-TV biedt mij niets meer dan wat ik nu al heb; ik kan allang elke serie of film die IK wil zien in HD downloaden en bekijken wanneer ik het wil (dankzij de TV-out van de grafische kaart in mijn PC gewoon lekker via de TV en op de bank te bekijken; ook heel relaxed bij het spelen van de laatste spellen en zo). Ik hoef verder geen Nieuws/Nova/DWDD/Mart Smeets/whatever in HD. Ik heb geen extra kastje nodig voor de tweede TV in de slaapkamer. Ik heb geen extra installatiekosten. En ik ben totaal niet afhankelijk van wat de aanbieder denkt dat leuk voor mij is, en tussen pakketten moeten kiezen waar er maar een paar zenders bij zitten die ik misschien leuk vind om weleens naar te kijken.
Ik zal er nog eens over nadenken als de klant zelf een pakket mag samenstellen bij ziggo. Maar, dat gebeurt toch nooit.
20/04/2009 20:27:26
Origineel bericht van Hierperdepiep 16/03/2009
Ah, dat klinkt wel een stuk logischer en ja dat kan ik me goed voorstellen. Een dikke internet pijp en daarnaast een goed analoog signaal is voor een aantal mensen voldoende. Maar dat kan toch ook bij Ziggo (of UPC). Maar als je er zo naar kijkt voldoet geen enkel digitaal pakket, zelfs niet als je het zelf kan samenstellen.
Analoog vind ik zelf minder door het ontbreken van EPG en andere opname mogelijkheden. (time shifting en reclames doorspoelen) Maar de combi van digitaal met een goede PVR en (ja je hebt gelijk) donwload is perfect.
20/04/2009 20:27:26
Origineel bericht van LOL 17/03/2009
"Maar als je er zo naar kijkt voldoet geen enkel digitaal pakket, zelfs niet als je het zelf kan samenstellen."
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt daarin.
"Analoog vind ik zelf minder door het ontbreken van EPG en andere opname mogelijkheden. (time shifting en reclames doorspoelen)"
Windows Media Center.
Extra kabeltje naar de PC-TV-kaart en gaan.
Of: Een leuke standalone Harddisk recorder, kom je ook met analoog heel ver mee.
Mijn persoonlijke conclusie, na enige studie in het aanbod & de mogelijkheden en het bij vrinden werkend te hebben gezien: Digitale TV is een hype. Het merendeel is ook op analoog beschikbaar en/of anders, beter, leuker en goedkoper te realiseren.
Alleen al daarom is een beetje concurrentie misschien helemaal niet zo slecht. Dat krikt de (mogelijkheden van) digitale TV misschien ook eens een keer op.
"Maar de combi van digitaal met een goede PVR en (ja je hebt gelijk) donwload is perfect."
Ik ben er meer dan blij mee, i.i.g.
(Een leuke PC gelinkt aan de TV en de Hi-Fi geeft zoveel meer fun en gemak.)
20/04/2009 20:27:26
Origineel bericht van Peter Am*dam 17/03/2009
Zelf je pakket samenstellen zou alleen maar digitaal kunnen en dat zou voor mij een reden kunnen zijn om over te stappen.
20/04/2009 20:27:26
Origineel bericht van Hierperdepiep 17/03/2009
Innovatie op analoog? Benieuwd wat er dan mogelijk is. Analoog is bedoel voor verspreiding van signalen en je kan er niets mee terugsturen. Telefonie, internet of andere interactieve zaken zijn dus niet mogelijk.
Ter info ja, ik ben een groot fan van digitaal: lekker snel internetten en een gewelidig signaal op mijn TV. Maar laat even horen als ik wat mis.
in de kijker »
news
Uit gelekte screenshots blijkt dat Microsoft de startknop die al aanwezig is sinds Windows 95 uit de binnenkort te verschijnen bèta van Windows 8 heeft gehaald.
lees meer »
news
De kans is groot dat de volgende iPad in de eerste week van maart al wordt voorgesteld.
lees meer »
news
Wie zichzelf als particulier, bedrijf of zelfstandige promoot via Facebook, stuit op zeer strikte voorwaarden. De site bezit alles en mag je voor het minste buitengooien.
lees meer »
Game
"Schiet me maar aan flarden, ik raap me wel terug bijeen!", Huh? Innovatie is leuk, maar een hoofdrolspeler die zijn eigen lichaam verzamelt, is nieuw. Brengt Never Dead nog meer nieuwigheden of blijft het hier bij?
lees meer »
wedstrijden »
Win 2x Trust Vintori Wireless Speaker!
Doe mee »
Win 25x Ad-Aware Pro Internet Security!
Doe mee »